0

    Uw winkelwagen is leeg

    Rood lichttherapie - de missende schakel in jouw herstelroutine

    Als sporter weet je dat je lichaam je meest waardevolle bezit is. Het is de basis van je succes en de sleutel om je doelen te bereiken. Maar om op je best te presteren, is het belangrijk om op een goede manier voor je lichaam te zorgen zowel tijdens als buiten de trainingen. Het gaat niet alleen om hard trainen en gezond eten, maar ook om genoeg slaap te krijgen, stress te verminderen en stappen te nemen om blessures te voorkomen.

    Door je fysieke en mentale welzijn prioriteit te geven, kun je je prestaties verbeteren, het risico op blessures verminderen. Met rood lichttherapie neem je de volgende stap in jouw sport en gezondheid routine.

    Rood lichttherapie is een revolutionaire technologie die de sportwereld in de storm neemt. Het maakt gebruik van de kracht van rood en nabij-infrarood licht om diep in jouw weefsels te dringen. Het licht stimuleert jouw cellen waardoor je jouw herstel versnelt, spierpijn en ontstekingen vermindert en je kracht en uithoudingsvermogen vergroot.

    FEATURED IN

    Rood licht therapie wordt gebruikt door professionele sporters

    Rood licht therapie is een must voor sporters. Het boost je sport performance en versnelt je herstel! De sportwereld begint de herstellende kracht van rood licht therapie te ontdekken. Vele professionele sport clubs en athleten voegen het toe in hun herstel routine. NFL team San Francisco 49'ers hebben een rood licht therapie herstel ruimte voor hun athleten.

    professionele sporters gebruiken rood licht therapie

    Rood licht therapie is ook populair onder fitness guru's en de biohacking community. Gezondheidsexpert Ben Greenfield is een groot voorstander van rood licht therapie. Ben Greenfield heeft tijdens een podcast met Joe Rogan zijn positieve ervaringen gedeeld met rood licht therapie

    Under Armour begon voor het eerst met rood licht therapie om de slaapkwaliteit en circadiane ritmes van atleten te verbeteren. In de afgelopen twee jaar hebben ze rood licht therapie opgenomen in hun prestatie en herstelstrategie voor athleten. Enkele van 's werelds beste atleten trainen in het Under Armour Performance Center, zoals Steph Curry, Michael Phelps en Lindsy Vonn, naast vele andere kampioenen. Michael Watts (Directeur Global Athlete Performance van Under Armour) zegt het volgende over rood licht therapie:

    "Ik raad rood licht therapie aan omdat de dagelijkse blootstelling de gezondheid en het welzijn verbetert. Ik raad het ook aan voor acute verwondingen of pijnlijke plekken om ontstekingen te verminderen en het herstel te versnellen. "

    professionele sporters gebruiken rood licht therapie

    Meer kracht & SPIERMASSA door rood lichttherapie

    Voor sporters die aan krachttraining doen, is rood lichttherapie een must. Meerdere onderzoeken laten zien dat rood lichttherapie jouw kracht kan vergroten. Een onderzoek uit 2016 analyseerde de effecten van lichttherapie op mannen van 18 tot 35 jaar die aan krachttraining deden.

    Mannen in de lichttherapie groep "toonden significante veranderingen" in hun max rep voor zowel leg extension- als leg press-oefeningen. [2]

    Onderzoekers concludeerden: “De toepassing van lichttherapie levert meer krachttoename op wanneer het vóór inspanning wordt toegepast. De toepassing kan een toegevoegde waarde hebben bij revalidatie na een blessure waar krachtverbeteringen nodig zijn.” 

    Toename in kracht: In 2011 concludeerden onderzoekers die lichttherapie en krachttraining testten op gezonde jonge mannen: "Krachttraining geassocieerd met lichttherapie kan de spierprestaties verbeteren in vergelijking met alleen krachttraining." Die bovengenoemde toename kwam neer op een toename van 55% in leg-press-tests, veel hoger dan bij de niet-therapiegroep.

    Sterkere grip: Uit een ander onderzoek uit 2014 bleek rood lichttherapie het maximale aantal herhalingen van hand- en grijpoefeningen aanzienlijk verhoogden met 52%, zoals gemeten met een isokinetische dynamometer. [3]

    Het gebruik van rood lichttherapie kan ook leiden tot een toename van spiermassa.

    Meer spieractiviteit, minder vermoeidheid: een onderzoek uit 2010 gepubliceerd in Photomedicine and Laser Surgery, analyseerde rood lichttherapie en spierprestaties, zowel bij mannen als bij vrouwen. In de rood lichttherapie groep constateerden de onderzoekers"een toename van spieractiviteit" en "een significante toename van de tijd voordat vermoeidheid werd waargenomen".

    Onderzoekers stelden vast dat lichttherapie "kan worden gebruikt als een klinisch hulpmiddel om de spieractiviteit te verhogen " [11]

    Lichttherapie vergroot de spieromvang en -massa: Een onderzoek in het American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation is gebleken dat lichttherapie ook de groei van gezond spierweefsel of spierhypertrofie bevordert, waardoor de spieromvang en -massa op natuurlijke wijze toenemen, evenals kracht. [12]

    Betere conditie door rood lichttherapie

    Meerdere onderzoeken laten ook zien dat rood lichttherapie jouw conditie kan verbeteren. Een goede conditie is de basis voor vele sporten, denk bijvoorbeeld aan: wielrennen, voetbal en hockey. Dit zijn recente resultaten in gepubliceerde onderzoeken van over de hele wereld:

    Loopbandtraining: Een onderzoek die in 2018 werd gepubliceerd, evalueerde de effecten van rood lichttherapie op gezonde mannen en vrouwen die ook duurtraining op loopbanden volgden. Onderzoekers ontdekten dat lichttherapie vóór de training "de tijd tot uitputting en zuurstofopname kan verlengen en ook het lichaamsvet kan verminderen bij gezonde vrijwilligers in vergelijking met placebo." [5]

    Professionele voetballers: Futsal is een indoorvariant van internationaal voetbal die op een kleiner veld wordt gespeeld, met een snel heen en weer tempo vergelijkbaar met basketbal of hockey. Het professionele niveau vereist ongelooflijk uithoudingsvermogen. In 2018 voerden Braziliaanse onderzoekers een onderzoek uit om de effecten van behandelingen met rood lichttherapie op profvoetballers te analyseren. Spelers werden voor wedstrijden behandeld met rood lichttherapie of placebolicht.

    Onderzoekers ontdekten dat de rood lichttherapie groep duidelijk langer op het veld kon blijven. Ze concludeerden dat lichttherapie "de duur van het verblijf op het veld aanzienlijk verlengde en een significante verbetering opleverde in alle beoordeelde biochemische markers." [6]

    Lichttherapie voor wielrenners:

    De recente resultaten van de Braziliaanse futsal-proef komen overeen met twee andere recente onderzoeken die zijn uitgevoerd naar lichttherapie en wielrenprestaties. Onderzoekers ontdekten dat rood lichttherapie "de tijd tot uitputting bij wielrenners verhoogde." [7]

    Hetzelfde onderzoeksteam voerde een vervolgonderzoek uit om de VO2-kinetiek van atleten tijdens fietstests te testen en vond vergelijkbare positieve resultaten: rood lichttherapie "verlaagt het O2-tekort tijdens uitputtingstests bij wielrenners, en deze veranderingen in VO2 kinetische respons kan een van de mogelijke mechanismen zijn om het ergogene effect veroorzaakt door lichttherapie te verklaren." [8]

    Snelheid verhogen door rood lichttherapie

    Er zijn ook onderzoeken die aanduiden dat rood lichttherapie jouw topsnelheid kan verbeteren.

    Sneller en efficiënter hardlopen: in 2018 publiceerden onderzoekers in Brazilië een studie waarin de hardloopprestaties van mannen werden getest in 3 groepen: mannen die rood lichttherapie kregen, plus een placebo- en een controlegroep die dat niet deed.

    De best presterende groep was veruit de licht therapiegroep, die "aanzienlijk verbeterde hardloop prestatie, in waargenomen inspanning, snelheid, pieksnelheid en totale tijd tot uitputting zag." [9]

    Snellere sprints: Een onderzoek uit 2016 onder professionele rugbyspelers evalueerde tal van markers van fysieke prestaties en ontdekte dat licht therapiebehandelingen leidden tot sneller hardlopen. Rood lichttherapie "verbeterde de gemiddelde tijd van sprints aanzienlijk." [10]