0

    Uw winkelwagen is leeg

    Verhoogt rood licht therapie testosteron?

    september 27, 2022 3 min read

    Testosteron is het belangrijkste hormoon dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van mannelijke eigenschappen. Maar wat veel mensen niet weten is dat testosteron ook belangrijk is voor vrouwen. Testosteron speelt een zeer belangrijke rol in ons gezondheid. 

    Een te lage testosteron is een veel vaker voorkomend probleem dan een teveel aan testosteron. In feite gebeurt het gewoon van nature naarmate we ouder worden. Er zijn veel natuurlijke methoden om testosteron te boosten. In deze blog bespreken we of rood licht therapie jouw testosteron kan verhogen. 

    Rood licht therapie en testosteron

    Het behandelen van lage testosteronniveaus kan ingewikkeld en soms zelfs riskant zijn. Gelukkig is rood licht therapie een veelbelovende manier om testosteron op een natuurlijke, veilige manier en vrijwel zonder bijwerkingen te stimuleren. Voordat we ingaan op hoe rood licht therapie kan helpen, laten we eerst bespreken waarom testosteron zo belangrijk is.

    testosteron molecule

    Waarom hebben we testosteron nodig?

    Je weet waarschijnlijk al dat testosteron verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van typisch mannelijke eigenschappen tijdens de puberteit. Hierbij hoort ook:
    • De ontwikkeling van de penis en testikels;
    • Gezichts- en lichaamshaargroei;
    • Verdieping van de stem;
    • Spieromvang en kracht;
    • Botgrootte en sterkte;
    • Spermaproductie en libido.

    Het beïnvloedt ook de ovariële functie, libido en botsterkte bij vrouwen.

    Wat zijn de symptomen van lage testosteron?

    Lage testosteronniveaus bij mannen kunnen leiden tot:
    • Laag libido;
    • Impotentie;
    • Laag aantal zaadcellen en onvruchtbaarheid;
    • Verminderde testikelgrootte;
    • Verminderde spiermassa;
    • Afname van gezichts- en lichaamshaar;
    • Ontwikkeling van borstweefsel;
    • Zwakke of broze botten;
    • Perkamentachtig uiterlijk van de huid;
    • Verlaagde concentratie en hersenmist;
    • Prikkelbaarheid en depressie.
    Hoewel onderzoek op dit gebied helaas beperkt is, kunnen vrouwen ook een te laag testosteron hebben, dit kan zich vertalen in: 
    • Verminderd seksueel verlangen;
    • Verlaagde vaginale smering en orgastische respons;
    • Vruchtbaarheidsproblemen;
    • Verlaagde concentratie en stemming (vaak verkeerd gediagnosticeerd als een psychologisch probleem);
    • Verminderde spierkracht;
    • Verlies van botdichtheid;
    • Gewichtstoename;
    • Traagheid en slecht cognitief functioneren;
    • Slaapstoornissen.

    Hoe kan je jouw testosteron verhogen?

    Hoewel er geen kant en klare oplossing is om hormoontekorten te behandelen, zijn er een paar dingen die u kunt doen om uw testosteronniveaus op natuurlijke wijze te verhogen.

    1. Sporten. Er zijn aanwijzingen dat bepaalde soorten lichaamsbeweging de testosteronniveaus kunnen helpen verhogen. Gewichtheffen en intervaltraining met hoge intensiteit (HIIT) lijken het peloton te leiden in termen van effectiviteit.

    Van andere soorten lichaamsbeweging is echter aangetoond dat ze de testosteronniveaus verlagen. Duurtraining kan bijvoorbeeld uw cortisolspiegel verhogen vanwege de langdurige stress die op het lichaam wordt uitgeoefend. Cortisol en testosteron hebben de neiging om elkaar tegen te werken, waarbij de ene toeneemt wanneer de andere afneemt, en vice versa.

    2. Je dieet veranderen. Van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D, zink en magnesium wordt aangenomen dat ze het testosteron stimuleren. Sommige hiervan zijn tonijn, schaaldieren, oesters, eieren, bladgroenten en bonen, evenals melk en plantaardige melk verrijkt met vitamine D.

    Er zijn ook aanwijzingen dat constant diëten en te veel eten een negatief effect kunnen hebben op uw testosteronniveaus. Het wordt daarom aanbevolen om een ​​dieet te volgen met een gezonde balans van eiwitten, koolhydraten en goede vetten (en laten we eerlijk zijn, dit is gewoon een goed advies in het algemeen).

    3. Het nemen van vitamine- en mineralensupplementen. Als u niet de juiste hoeveelheden vitamine D, zink en magnesium via een dieet alleen kunt krijgen, kunnen supplementen u helpen een beter evenwicht te bereiken en op zijn beurt een hoger testosterongehalte.

    4. Het gebruik van natuurlijke testosteron-specifieke supplementen. U zult geen moeite hebben om een ​​groot aantal van deze producten te vinden bij uw plaatselijke gezondheids- en voedingswinkel. Veel bevatten vitamines en mineralen waarvan bekend is dat ze het testosteron stimuleren, evenals andere geneeskrachtige kruiden en planten waarvan sommigen denken dat ze effectief zijn. Maar wees op uw hoede: ze kunnen niet alleen behoorlijk duur zijn, veel merken zijn meestal vulstoffen met slechts sporen van actieve ingrediënten, waardoor ze effectief onbruikbaar worden.

    Kan rood licht therapie testosteron verhogen?

    Testosteron wordt voornamelijk geproduceerd in de testikels (met name in de Leydig-cellen) en de eierstokken. Het wordt ook in kleinere hoeveelheden geproduceerd in de bijnieren. In deze organen wordt cholesterol omgezet in testosteron via een proces dat steroïdogenese wordt genoemd. Recent onderzoek naar de mitochondriale functie in Leydig-cellen toont aan dat "mitochondriën moeten worden geactiveerd, gepolariseerd en actief moeten ademen om de steroïdogenese van Leydig-cellen te ondersteunen".

    rood licht therapie en spieren

    Zoals we weten, jezelf bestralen met rood en nabij-infrarood licht stimuleert de mitochondriën om energie in de vorm van ATP te synthetiseren. Zo kan rood licht therapie de steroïdogenese en uiteindelijk een gezonde testosteronproductie op gang helpen. In theorie zou het dus de testosteron kunnen verhogen van een persoon, maar dit is nog niet goed onderzocht. 

    Rood licht therapie kan ook helpen de kwaliteit van leven van mensen met een laag testosteron te verbeteren door enkele van de symptomen te verminderen. Enkele van de vele bewezen voordelen van therapie met rood licht zijn onder meer:

    • Verhoogde spiermassa en kracht
    • Betere atletische prestaties
    • Verbeterde cognitieve functie
    • Verbeterde stemming
    • Beter slapen
    • Haargroei