0

    Uw winkelwagen is leeg

    Rood licht therapie en Circadiaans ritme

    september 07, 2022 3 min read

    Gezonde lichtinname is essentieel voor de slaap en het behoud van natuurlijke circadiaanse ritmes. Onze hersenen interpreteren licht als een teken van wanneer we wakker moeten zijn en slapen, en wanneer cruciale slaaphormonen zoals melatonine moeten worden aangemaakt. In deze blog leggen we uit hoe rood licht therapie jouw natuurlijke circadiaanse ritme ondersteunt.

    Wat is een circadiaans ritme?

    Circadiane ritmes zijn 24-uurs cycli die deel uitmaken van de interne klok van het lichaam en op de achtergrond draaien om essentiële functies en processen uit te voeren. Een van de belangrijkste en bekendste circadiaanse ritmes is de slaap-waakcyclus.

    circadiaans ritme

    Hoe werkt een ciradiaans ritme?

    Circadiane ritmes werken door ervoor te zorgen dat de lichaamsprocessen gedurende een periode van 24 uur op verschillende punten worden geoptimaliseerd1. De term circadiane komt van de Latijnse uitdrukking 'circa diem'2, wat 'rond een dag' betekent.

    Circadiane ritmes bestaan ​​in alle soorten organismen. Ze helpen bijvoorbeeld bloemen op het juiste moment te openen en te sluiten en zorgen ervoor dat nachtdieren hun schuilplaats overdag niet verlaten, wanneer ze zouden worden blootgesteld aan meer roofdieren.

    Bij mensen coördineren circadiane ritmes mentale en fysieke systemen door het hele lichaam. Het spijsverteringsstelsel produceert eiwitten die passen bij de typische timing van maaltijden, en het endocriene systeem reguleert hormonen om te voldoen aan het normale energieverbruik.

    Rood licht therapie en Circadiaans ritme

    Hoe kan rood licht therapie helpen om jouw circadiaans ritme te ondersteunen? 

    Rood licht therapie bootst zonsondergang na

    Vraag je je af waarom je je zo ongelooflijk voelt als je naar een rustgevende zonsondergang kijkt?  Dit komt omdat de zon op elk moment van de dag de grootste hoeveelheid rood en bijna-infrarood licht uitstraalt. Rood licht therapie bootst na wat je zou waarnemen tijdens het kijken naar een zonsondergang na. Bij zonsondergang straalt de zon van nature de grootste hoeveelheid dieprood en nabij-infrarood licht uit, wat jouw lichaam vertelt dat het tijd is om tot rust te komen en te ontspannen.

    rood licht therapie verbetert slaap

    Als je moeite hebt om te slapen, kan je lichtinname een grote factor zijn. Rood licht therapie levert natuurlijk licht zoals je van de zon zou krijgen, maar zonder UV-stralen, overtollige hitte of de behoefte aan zonnig weer.

    Rood licht therapie stimuleert melatonine productie

    Rood licht therapie wordt gebruikt als slaapmiddel om slapeloosheid en andere slaapstoornissen te behandelen en kan vanwege de lage kleurtemperatuur ook als nachtlichtbron worden gebruikt. Er is enig onderzoek dat suggereert dat rood licht therapie / nabij infrarood licht melatonine kan beïnvloeden.

    De warmere tonen van een apparaat voor therapie met rood licht geven aan je hersenen aan dat het buiten donker wordt, wat het lichaam ertoe aanzet om melatonine aan te maken. In tegenstelling tot kunstmatig blauw licht van kamerverlichting en digitale schermen, helpt rood licht lichaam en geest om tot rust te komen en stimuleert het de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

    Hoe gebruik ik rood licht therapie om mijn slaap te verbeteren?

    Het gebruik van rood licht therapie-apparaten is eenvoudig en gemakkelijk voor slaapoptimalisatie en kan zowel 's ochtends als' s avonds worden gedaan.

    Rood licht therapie voor slaap werkt om de schadelijke blootstelling aan blauw licht te compenseren, vooral 's nachts, om het lichaam te kalmeren. Rood licht heeft, in tegenstelling tot blauw licht, geen stimulerend effect op het lichaam, maar kalmeert en stimuleert melatonine. Doe een sessie van  5-10 minuten rood licht therapie voordat je naar bed gaat voor een geweldige nachtrust.

    's Ochtends: 's Ochtends gebruik maken van rood licht therapie (als je net wakker ben), vergelijkbaar met de zonsopgang, onderdrukt melatonine (het slaaphormoon) en geeft je de energie om de dag te beginnen.

    'S Avonds: 's avonds ten minste 60 minuten voor het slapengaan rood licht therapie gebruiken (1-2 uur van tevoren lijkt optimaal).